Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Dublujące się zapytania zmorą przewoźników


Dublujące się zapytania zmorą przewoźników

Dublujące się zapytania zmorą przewoźnikówNa zdjęciu: konferencja w warszawie

 Pracownicy biur obsługujących przeloty grupowe buntują się wobec polityki zmiany cen brutto biletów przez przewoźników. – Działy zakupu firm chcą stałych wycen – mówi Cezary Wilemajtys, prezes biura United Partners.

Opłaty lotnicze, problemy na lotniskach, a także kwestia edukacji klientów przez biura zajmujące się sprzedażą biletów – oto główne tematy gorącej dyskusji podczas kolejnej edycji konferencji z cyklu „Ryzyka przelotów grupowych”, zorganizowanej przez portal Travel-Bidder.com. Przedstawiciele portalu podali również do wiadomości najnowsze wyniki Badania Rynku Przelotów Grupowych. 19 stycznia 2012 roku w siedzibie PLL LOT odbyła się kolejna edycja konferencji poświęconej tematyce ryzyka związanego z przelotami grupowymi. W konferencji wzięli udział przedstawiciele najczęściej wybieranych linii lotniczych: LOT, Lufthansa, British Airways oraz Air France/KLM.

Spotkanie odbyło się w gorącej atmosferze za sprawą gorącej dyskusji, jaką rozpoczęli przedstawiciele biur podróży w sprawie podatków lotniczych.  Nie jest tajemnicą, iż kwoty taxów zmieniają się z minuty na minutę, a przyszły rok szykuje kolejne zmiany – do listy opłat dołączą również koszty związane z ochroną środowiska. Pracownicy biur buntują się wobec polityki niektórych linii lotniczych, dającej im prawo do zmiany cen brutto biletów praktycznie w każdym momencie. Klienci, w imieniu których występują biura, mają problem ze zrozumieniem nagłych modyfikacji w ofercie. Mimo licznych klauzul, uwag i gwiazdek w umowach, tego typu sytuacje wpływają na atmosferę współpracy między wszystkimi stronami. Klienci nierzadko woleliby zapłacić nieco wyższą, ale stałą stawkę, niż narażać się na znaczące zmiany w płatnościach już po podpisaniu zobowiązania do opłacenia potwierdzonej rezerwacji. - Działy zakupu firm chcą stałych wycen biletów na wyjazd grupowy - podkreślił Cezary Wilemajtys, prezes United Partners Sp. z o.o.

Piotr Szajczyk z British Airways zapewniał zgromadzonych organizatorów i pośredników turystycznych, iż z chęcią potwierdzi pisemnie każdą zaistniałą zmianę w stawkach opłat,  biura będą mogły przedstawić swoim klientom taki dokument. Biura obawiają się jednak nie tyle utraty wiarygodności, a raczej popsucia stosunków z klientem, dla którego nie udało im się utrzymać ceny zaproponowanej w ofercie. Piotr Szajczyk zapewniał również, iż wystąpi w swojej firmie z propozycją wprowadzenia stałych opłat. Piotr Kalita z LOTu w swojej prezentacji przedstawił zasady naliczania opłat paliwowych w postaci stałych sum, zależnych od regionu świata.

Dublujące się zapytania zmorą przewoźników.

Kolejną kwestią, której uczestnicy konferencji poświęcili najwięcej uwagi, był problem dublujących się zapytań i w konsekwencji – rezerwacji. Piotr Kalita z PLL LOT nalegał, aby oferenci biletów lotniczych edukowali swoich klientów na temat tego, jak sporządzać zapytanie ofertowe i jak na nim pracować. – Informujcie swoich klientów, iż poprzez wysyłanie kilkunastu zapytań w sprawie tej samej grupy, blokują  te same miejsca i sami podbijają stawkę takiego przelotu – przekonywał. Przedstawiciele biur zwrócili jednak uwagę na fakt, że ich klienci są niejednokrotnie zmuszani do wysłania kilku zapytań za sprawą wewnętrznych procedur przetargowych w danej firmie, które nierzadko wymuszają kierowanie zapytania do wielu agencji i linii lotniczych jednocześnie.

Lepsza obsługa naziemna dzięki współpracy z agentami

Inną kwestią są częste problemy napotykane przez podróżnych na lotnisku. Teoretycznie jeżeli grupa ma wykupione miejsca na przelot, powinna być traktowana priorytetowo, a  w razie spóźnienia samolot powinien na nią zaczekać. Piotr Kalita wyprowadził uczestników z błędu, tłumacząc, dlaczego samolot nigdy nie czeka ani na grupę ani na indywidualnych pasażerów. - Każdy wylot jest zaplanowany i jeżeli samolot nie wyrobi się w danym czasie, musi poczekać na kolejny slot, czyli ścieżkę startu. Są one w takich sytuacjach zlecane odgórnie, a załoga musi się dostosować. Najkrótszy czas oczekiwanie na nowy slot to 30 minut – tłumaczył przedstawiciel PLL LOT.

Przedstawiciele wszystkich linii zapewnili, że w sytuacjach kryzysowych obsługa naziemna traktuje grupy z należytą pieczołowitością. Ponieważ znacznie trudniej jest znaleźć np. 40 miejsc w innym samolocie dla grupy, niż jedno dla pojedynczego pasażera, jest to czynność priorytetowa dla obsługi naziemnej. Ewa Ulrich z Lufthansy podkreśliła, że należy jednak przede wszystkim zapobiegać problemom, przewidując je i polecała wybieranie bezpiecznych czasów przesiadkowych w trakcie planowania przelotów dla grupy. Marcin Gielnik -  przedstawiciel Air France i KLM – apelował do organizatorów o informowanie linii o wyznaczeniu pilota grupy, który przy ewentualnych problemach będzie upoważniony do działań w imieniu tegoż organizatora. - Przy współpracy z agentami uda nam się usprawnić obsługę naziemną - zachęcała do wzajemnej pomocy Ewa Ulrich.

Największe linie nadal najpopularniejsze.

Konferencja była również okazją do przedstawienia aktualnych wyników Badania Rynku Przelotów Grupowych, przeprowadzonego przez platformę Travel-Bidder.com, które zaprezentował Dyrektor Strategiczny portalu Piotr Cieślak. Respondenci wskazali prognozę najpopularniejszych destynacji w 2012 (Tajlandia, USA, Meksyk, Chiny, ZEA). Te wyniki są zgodne ze statystykami przedstawionymi przez Andreo Grzębowskiego z Biura Podróżników Flugo, z których również wynika, iż klienci nadal najczęściej decydują się na zakup biletów największych linii. W rankingu najczęściej wybieranych linii zwyciężyły  Lufthansa, Air France, KLM, British Airways oraz LOT.

Największe problemy na poziomie zakupu oferty dla respondentów to restrykcje związane z anulacją części rezerwacji (74% wskazań), zmienność opłat i taxów (48%) i duża rozpiętość wycen (43%). Największe problemy związane z samą realizacją przelotu to zagubienie lub uszkodzenie bagażu (aż 60% wskazań), zmiana w rozkładzie lotów (36%) oraz limity bagażu (33%). Partnerem Badania Rynku Przelotów Grupowych były: Stowarzyszenie Organizatorów Incentive Travel, MICE Poland i MeetingPlanner.pl. Konferencje organizowane przez Travel-Bidder.com to nowy pomysł na spotkania z udziałem zarówno oferentów, jak i klientów usług związanych z wyjazdami grupowymi.

źródło: www.travel-bidder.com