Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    EURO 2012: nie wszędzie zorganizujesz konferencje w czasie mistrzostw


EURO 2012: nie wszędzie zorganizujesz konferencje w czasie mistrzostw

EURO 2012: nie wszędzie zorganizujesz konferencje w czasie mistrzostwNa zdjęciu: konferencje w czerwcu

Już niebawem w Polsce odbędzie się trzecia co do wielkości impreza sportowa na świecie. Dla wielu hoteli i obiektów to spore wyzwanie i niezwykła okazja do wypromowania swojej oferty wynajmu sal konferencyjnych i szkoleniowych.  

Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej to wyzwanie, duża szansa,  możliwość rozwoju rynku hotelarskiego, ale z drugiej strony także wielka niewiadoma. Kalkuluje się, że EURO 2012 będzie miało korzystny wpływ na polską gospodarkę zarówno w okresie przygotowań, samej imprezy, jak również po zakończeniu mistrzostw. Jednym z najczęściej wymienianych krótkookresowych wymiernych efektów imprezy ma być wzrost popytu na usługi hotelowe związane z napływem turystów, drużyn piłkarskich oraz kibiców. Czy będziemy jednak mogli mówić o podobnym zainteresowaniu usługami konferencyjnymi w Polsce?Gotowi na wszystko? Póki co przygotowania do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej idą pełną parą. Jak informuje Rafał Rosiejak -  koordynator krajowy ds. hoteli i zakwaterowania; stref kibiców i miejsc publicznego oglądania meczów w spółce PL.2012 - obecnie Warszawa dysponuje 100 tys. miejsc noclegowych, zaś w Gdańsku na kibiców czeka prawie 200 tys. łóżek. Z kolei w Poznaniu i we Wrocławiu gotowych jest po 60 tys. miejsc. Wystarczająca na potrzeby imprezy baza hotelowa to jednak nie wszystko. Branżowi eksperci uważają, że prestiż i rozmach towarzyszący EURO 2012 powinien być wykorzystany w większości komunikatów promujących Polskę oraz jej regiony i to we wszystkich aspektach: kulturalnym, gospodarczym oraz turystycznym. Także w opinii dra Adama Zaborowskiego, doradcy prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej, turystyka biznesowa, czyli organizacja konferencji, kongresów i podróży motywacyjnych, powinna być elementem uzupełniającym w kształtowaniu wizerunku naszego kraju przed EURO 2012.  - Chcemy pozyskiwać dla Polski organizację dużych imprez tego typu - mówił Adam Zaborowski w wywiadzie dla “Gazety Samorządowej”. Jego zdaniem turystyka biznesowa obejmująca konferencje, kongresy, szkolenia, seminaria, wyjazdy motywacyjne oraz targi i wystawy jest w turystyce tzw. “wyższą półką”. - Powszechnie szacuje się, że turysta biznesowy wydaje trzy, cztery razy więcej niż „zwykły” turysta. Naszym mankamentem w rozwijaniu turystyki określanej mianem „przemysłu spotkaniowego” był do tej pory brak obiektów, centrów konferencyjnych. Teraz, wraz z nowymi stadionami oraz budowanymi nowymi centrami konferencyjnymi w Krakowie i Katowicach, przed Polską otwierają się nowe szanse - zaznaczył doradca prezesa POT. Problem jest jednak o wiele bardziej złożony, niż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać. Według pierwotnych założeń napływ turystów miał się bowiem koncentrować głównie w miastach, w których rozgrywane będą mecze. Coraz częściej jednak goście wybierają hotele znacznie oddalone od wymienionych miast, choć na mecze będą musieli dojechać nawet po 200 kilometrów. Wszystko związane jest z wysokimi cenami noclegów w miastach, gdzie odbędą się spotkania piłkarskie. Sytuacja ta ma również znaczny wpływ na branżę MICE. Jak zauważa Małgorzata Więckowska, kierownik sprzedaży w hotelu Holiday Inn Warszawa Józefów, firmy obawiają się, że czas Euro 2012 jest równoznaczny z podniesieniem cen zarówno na miejsca noclegowe, jak i pozostałe usługi. Dodatkowo pewną obawę stanowi utrudniona komunikacja i zamieszanie medialne w Polsce, które wpływa na decyzję organizacji konferencji w innych miesiącach niż czerwiec 2012 r. Konferencje? Tak, ale w innym terminie Analizując sytuację na polskim rynku podczas trwania Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej poprosiliśmy o wypowiedź przedstawicieli tych centrów pobytowych na EURO 2012, które posiadają własne zaplecze konferencyjne. Kołobrzeskie Marine Hotel oraz Sand Hotel to jedyne hotele działające w systemie condo, które zostały wybrane przez finalistów UEFA EURO 2012 na ośrodki pobytowe. Jak wynika z informacji przekazanych nam przez Renatę Sobczyńską, dyrektora ds. komunikacji spółki Zdrojowa Invest, w pierwszym obiekcie zamieszka piłkarska reprezentacja Danii, a w drugim - dziennikarze oraz ekipa organizacyjna. - Jesteśmy bardzo dumni z takiego wyróżnienia, tym bardziej, że oba hotele niedawno zostały otwarte - mówi Sobczyńska. - Miesiące wytężonej pracy zarówno managementu i pracowników hoteli jak i władz lokalnych są przykładem ścisłej współpracy samorządów i przedsiębiorców dla dobra lokalnej społeczności. Wybór Kołobrzegu przez Duńczyków to sukces całego regionu i ogromna szansa na jego wypromowanie, nie tylko wśród turystów skandynawskich, ale także wśród Polaków - dodaje. Stanowisko co do możliwości wykorzystania sal konferencyjnych w obu kołobrzeskich obiektach spółki Zdrojowa Invest jest już ustalone. - Znaczna część pokoi hotelowych w Sand Hotel została zarezerwowana na potrzeby dziennikarzy, a hotel dysponuje trzema salami konferencyjnymi, więc ze względu na duże prawdopodobieństwo wykorzystania tych sal na biura prasowe dla dziennikarzy nie planujemy wynajmować sal  w czerwcu 2012 - mówi Renata Sobczyńska. - Natomiast w Marine Hotel gościmy duńskich piłkarzy, którzy zajmują ok. 70 pokoi z 231 dostępnych. Zaplecze konferencyjne w tym obiekcie jest znacznie bardziej rozbudowane - są to 4 sale, z czego największa na 360-400 osób. Dzięki temu możemy zapewnić większy komfort sportowcom oraz zadbać o ich prywatność, tak potrzebną przy osiąganiu satysfakcjonujących wyników. Podsumowując, sale w obu naszych obiektach są zajęte, a potencjalnych gości korporacyjnych zapraszamy do skorzystania z naszych usług w innych terminach - kończy swą wypowiedź Renata Sobczyńska. Na wynajem zaplecza konferencyjnego podczas mistrzostw nie zdecydowali się również zarządcy hotelu Dwór Oliwski w Gdańsku, w którym znajdują się dwie sale konferencyjne o powierzchni 110 mkw i 145 mkw. - W trakcie EURO 2012 hotel Dwór Oliwski będzie oddany do wyłącznej dyspozycji reprezentacji Niemiec. Cały hotel, w tym również sale konferencyjne, bedzie wykorzystywany przez przedstawicieli reprezentacji - powiedziała nam Maja Lubomanska-Palarczyk, PR Marketing Manager gdańskiego hotelu.Nie tylko dla piłkarzy Z zupełnie inną sytuacją mamy do czynienia w przypadku hotelu Holiday Inn Warszawa Józefów, gdzie większa część hotelu już teraz jest zarezerwowana dla gości indywidualnych, jak i grup konferencyjnych. - Pobyt w czasie Euro 2012 kilka kilometrów od Warszawy to doskonała opcja zarówno dla gości konferencyjnych, jak i indywidualnych: bliskość stolicy ze stadionem i głównym węzłem komunikacyjnym, a jednocześnie większy spokój, niż w centrum. To duży atut przy wyborze miejsca konferencyjnego dla organizatorów. Cały czas spływają zapytania od firm, które chcą zorganizować konferencję z noclegami czy zajęciami integracyjnymi  - mówi Małgorzata Więckowska. Jak zaznacza, czas EURO 2012 jest dla hotelu inspiracją do organizacji atrakcji w plenerze, zajęć rekreacyjnych, imprez integracyjnych tematycznie połączonych z piłką nożną. - Takich właśnie rezerwacji mamy sporo i hotel jest przygotowany do organizacji tego typu zajęć rekreacyjnych - tłumaczy Więckowska. - W okresie od wiosny do jesieni do rezerwacji grupowych wykorzystujemy wszystkie sale wielofunkcyjne wewnątrz hotelu, jak również obiekty, znajdujące się naszym terenie: Grill House, namiot oraz domek golfowy, które w ciepłych miesiącach cieszą się dużym zainteresowaniem. Zarówno goście grupowi, jaki i konferencyjni w przerwach między spotkaniem czy też oglądaniem meczów mogą korzystać z atrakcji rekreacyjnych hotelu: basenu z jacuzzi i saunami, siłowni, parku linowego, pola golfowego i minigolfa czy też z usług SPA renomowanej marki. Tego typu atrakcje zawsze są proponowane grupom, nie bez kozery Holiday Inn Warszawa Józefów jest obiektem wielokrotnie nagradzanym statuetką TopHotel Sport - dodaje Więckowska.Pozycjonują się na mistrzostwa O rosnącym zainteresowaniu Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku świadczą jednak nie tylko rezerwacje miejsc w centrach pobytowych. Okazuje się, że także inne obiekty - które nie będą gościć przedstawicieli UEFA i drużyn piłkarskich - zamierzają skorzystać z okazji do wypromowania swojego zaplecza konferencyjnego. Świadczyć o tym mogą chociażby działania marketingowe dwóch czterogwiazdkowych hoteli: Habenda w Budzyniu koło Poznania, który posiada dwie sale konferencyjne oraz Mariny Diana nad Zalewem Zegrzyńskim, dysponującej czterema salami konferencyjnymi. Oba obiekty znacznie poprawiły swoje wyniki w wyszukiwarce Google dzięki pozycjonowaniu na frazę "konferencje na Euro 2012". Podobne działania w zakresie marketingu internetowego prowadzą m.in. Hotel Mazowiecki w Tomaszowie Mazowieckim, w którym znajdują się dwie sale konferencyjne oraz specjalizujące się w wynajmie sal szkoleniowych i konferencyjnych Centrum Wilcza (tu najczęsciej promowaną frazą jest “centrum konferencyjne na Euro 2012”). Ciekawą taktykę przyjął również dysponujący dwiema salami konferencyjnymi Hotel Cold w Bochni, który promuje się w wyszukiwarkach dzięki nowej domenie nawiązującej nazwą do Euro 2012 (www.cold.evro2012.su). O ile w przypadku większości centrów pobytowych na EURO 2012 ich zaplecze konferencyjne w czerwcu 2012 r. może być niedostępne, to w innych obiektach wynajem sal konferencyjnych w tym czasie nie powinien być problemem. Jednak czy wszyscy wykorzystają potencjał tak dużej imprezy przy promocji swych obiektów? O tym przekonamy się już niebawem. źródło: www.konferencje.pl