Konferencje.pl - tysiące miejsc na konferencje. Zero kłopotów. Skorzystaj z wyszukiwarki lub zleć nam wybór idealnej sali konferencyjnej spośród ponad 4000 hoteli, ośrodków, pałaców, a także teatrów i muzeów oraz innych oryginalnych miejsc. Wyślij zapytanie, a otrzymasz oferty bezpośrednio na swój adres e-mail.

Know-how Co każdy organizator wiedzieć powinien o różnicach międzykulturowych


29.10.2010

Reklama na zagłówkach w samolocie nawiązując do powiedzenia: Sky is the limit (Tylko niebo Cię ogranicza) mówi: Sky is not the limit anymore (Niebo nie jest już ograniczeniem).  Przychylam się do teorii autora o braku ograniczeń podciągając to pod międzynarodowe podróże i spotkania międzykontynentalne. W dzisiejszych czasach zanikły i limity i granice.


Uczestnikami konferencji i partnerami biznesowymi stają się mieszkańcy odległych krain i tak jak o samym podróżowaniu wiemy dosyć sporo, tak wiedza o obcych kulturach wciąż wymaga uzupełnienia.

Uzupełnijmy ją więc troszeczkę, zaczynając od podstaw i kilku przykładów. Kultury można podzielić ze względu na pojmowanie jednostki - kolektywne i indywidualistyczne. Polska plasuje się mniej więcej pośrodku. Do indywidualnych należy np. Ameryka a do kolektywnych zaliczają się m.in. Chiny i Indie.

Oto niektóre zachowania, które budzą mniejsze bądź większe wątpliwości i bywają przyczyną zdezorientowania i zażenowania.

Zacznijmy od milczenia – niekoniecznie wymownego. W Polsce milczenie podczas spotkania może okazać się nietaktem i wywołuje poczucie niezręcznej ciszy. W kulturach kolektywnych – po prostu przebywanie z kimś, nawet bez słów, jest postrzegane pozytywnie.

Targowanie się. Niektóre kultury (zwłaszcza arabskie i inne kolektywne) postrzegają handel jako pewien rodzaj obcowania z drugim człowiekiem i obrażają się jeśli proponowaną cenę przyjmie się od razu. Bywa, że cena może okazać się mniej ważna od samego faktu negocjacji. 

Odległość osobista - strefa przestrzeni, którą przyjmujemy rozmawiając z kimś - w krajach np. arabskich jest dużo mniejsza, więc nie ma powodu do obaw jeśli Arab nagle blisko do nas podejdzie i  naruszy naszą przestrzeń osobistą. Podobnie wygląda sytuacja z dotykaniem.

W kulturze kolektywnej mniej chętnie osoby wybijają się z grupy - dlatego nie jest łatwo przekonać np Chińczyka, żeby przejawił własną inicjatywę. W rozmowach z kolektywnymi nacjami trzeba wykazać się cierpliwością i wyrozumiałością. 

Utrata twarzy jest równoznaczna z utratą autorytetu społecznego - trzeba o tym pamiętać, bo to co dla nas może być drobiazgiem, dla innych może okazać się poniżeniem - co z kolei ma bezpośredni wpływ na interesy, które mogą przybrać niekorzystny dla nas obrót.

Punktualność. W Polsce punktualność nie jest aż tak ważna. Niezbyt chętnie lubimy czekać, ale raczej rzadko wyciągane są konsekwencje dla spóźnialskiego. Zupełnie inaczej wygląda ta kwestia u Niemców - spóźnienie się to obraza. Najbardziej na luzie podchodzą do tematu punktualności Hindusi - czy dziś czy jutro, co za różnica.

Słowność i obietnice. Ze słownością pewien problem mają Norwedzy – nie zawsze to co mówią pokryje się później z prawdą. Nie należy się jednak obrażać. Często samo przypomnienie o obietnicy wystarczy.

Jako, że na świecie ciągle trwa nierówna walka o równouprawnienie kobiet, ich pozycja nie we wszystkich kulturach postrzegana jest identycznie. W kulturze kolektywnej (np. Chiny, Indie, Japonia) kobiety po ślubie praktycznie stają sie własnością rodziny męża i nie mają "własnej woli", dlatego w tych kulturach wysyłanie kobiet na rozmowy biznesowe nie zawsze może okazać się dobrym pomysłem.

Podsumowując - kod komunikacji niewerbalnej (która stanowi około 70% danych, które przekazujemy) jak i werbalnej, bardzo różni się między kulturami.  By rozmowy biznesowe potoczyły się pomyślnie przed każdą podróżą należy się przygotować i poznać główne zasady funkcjonowania społeczeństwa w kraju do którego zmierzamy.


Autor: Paulina Król, konferencje.pl
Konsultacja: Maciej Wiktor, mgr psychologii, Uniwersytet Gdański
 

Poleć artykuł:
Napisz komentarz na Facebooku:
lista aktualności

Newsletter

RSS - Aktualności

W każdy wtorek najnowsze obiekty, newsy
i artykuły w Twojej skrzynce. Bądź na bieżąco!

Najnowsze oferty specjalne

Co nowego?