Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Podsumowanie roku 2010


Podsumowanie roku 2010

Podsumowanie roku 2010Na zdjęciu: podsumowanie 2010 roku

Styczeń jest miesiącem podsumowań roku minionego oraz snucia planów i przewidywań na rok bieżący. Polska branża spotkań jest stosunkowo młoda, dlatego monitorowanie jej rozwoju – jako młodego organizmu, jest teraz tak ważne. Na szczęście branża prężnie i dynamicznie się rozwija.  

Cały czas powstają nowe obiekty konferencyjne, specjaliści z branży nieprzerwanie poszerzają swoją wiedzę, technika bezustannie pędzi do przodu, wyjeżdżamy coraz dalej i przyciągamy coraz większe i ważniejsze kongresy. Dzięki ciężkiej pracy przemysł spotkań w Polsce nabiera wyraźnych kształtów. O tym jak przebiegał rok 2010 i co czeka nas w roku 2011 opowiadają specjaliści z Convention Bureaux.

Nie taki 2010 straszny...

Pytana co rok 2010 przyniósł polskiej branży spotkań, Anna Górska, Prezes GOT/GCB uważa miniony rok bardzo dobry. - Ilość informacji w mediach, które ukazały się na ten temat, aktywność branży na portalach społecznościowych, aktywność polskich przedstawicieli w międzynarodowych organizacjach, są dowodem, iż przemysł spotkań staje się coraz bardziej docenianą i ważną dziedziną gospodarki. Wszyscy musimy nadal pracować nad tym, aby doceniono wartość przemysłu spotkań – mówi Anna Górska. Branża na pewno zaczęła się integrować - uważa Krzysztof Celuch CMM, CITE Kierownik CBP POT. Kilka stowarzyszeń, kilkanaście spotkań, setki osób – jest się z czego cieszyć. I najważniejsze - ten rok przyniósł czas na nabranie oddechu przed kolejnymi dużymi krokamiPolska branża rośnie w siłę

Przez ostatnich dwanaście miesięcy poczyniliśmy znaczące kroki, które zbliżyły nas ku zachodowi i podniosły znaczenie Polski na arenie międzynarodowej. 2010 okazał się rokiem nagród wyróżnień i certyfikatów - zarówno dla specjalistów, jak i firm oraz hoteli. - W 2010 roku dwie osoby z Gdańsk Convention Bureau dołączyły do grona sześciu osób, które posiadają w Polsce tzw. Destination Pro, międzynarodowy certyfikat potwierdzający ich profesjonalizm – z dumą mówi Anna Górska. Ciągłe podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie kadr w branży, przede wszystkim wśród pracowników CVB, zwiększa konkurencyjność polskich destynacji na rynku międzynarodowym. - W 2010r, rozpoczęła się również promocja na rynku międzynarodowym organizacji dwóch prestiżowych szkoleń branżowych, które w 2011r. będą miały miejsce w Polsce: ECM Summer School w Krakowie i ICCA Reserach, Sales and Marketing Programme w Gdańsku. Konferencje te już same w sobie są promocją naszego kraju i niepowtarzalną okazją, aby profesjonalistom z branży zaprezentować nasze możliwości. W sierpniu będziemy również gościli w Gdańsku przedstawicieli ICCA Central European Chapter. Kolejnym ważnym krokiem było zdobycie prestiżowej konferencji WOCCU dla Polski i Gdańska. W roku ubiegłym konferencja ta odbyła się w Las Vegas a w 2012 zostanie zorganizowana w Gdańsku! – wymienia sukcesy ubiegłego roku Górska. IMEX Challenge Poland 2010 – czyli współpraca sektora prywatnego z publicznym przy tworzeniu wydarzenia o charakterze globalnym to przykład, że w Polsce też można – tak mówi o osiągnięciach minionego roku Krzysztof Celuch. - Standard BS dla Radisson Hotel Blu Krakow – to potwierdzenie, że Polak potrafi i nie jesteśmy gorsi od innych – dodaje. Ciągle przybywa nowych obiektów

Rok ubiegły okazał się  pomyślny dla rozwoju infrastruktury hotelowo-konferencyjnej na terenie całego kraju. Zarówno południe kraju jak i północ wzbogaciły się o nowe obiekty. 2010 rok przyniósł ze sobą kilka spektakularnych wydarzeń dla branży w naszym regionie – uważa Krystian Gryglaszewski, Główny Specjalista KCB. - Zostały otwarte m.in. nowe hotele w standardzie trzech i czterech gwiazdek w Katowicach, Chorzowie i Czeladzi. Duże centrum kongresowo-konferencyjne powstało w Zawierciu i Ustroniu. Kilka obiektów zostało rozbudowanych bądź też rozpoczęło w nich prace modernizacyjne. Jest to niewątpliwy dowód na to, że infrastruktura hotelowo-konferencyjna na terenie Katowic i Województwa Śląskiego dynamicznie się rozwija – twierdzi Gryglaszewski. Nie do przecenienia są też inwestycje w rozbudowę sieci autostrad, dróg ekspresowych oraz modernizację kolei i lotnisk. Sprawna komunikacja jest jednym z najważniejszych warunków, które należy spełniać starając się o pozyskanie dużego wydarzenia biznesowego – dodaje Najpotężniejszym obiektem, jaki powstał na terenie Województwa Pomorskiego w 2010 roku jest Hala Ergo Arena. - Na arenie głównej w układzie teatralnym znajduje się 11 100  miejsc siedzących – dodaje Anna Górska. Krzysztof Celuch z kolei zauważa, iż hotelarze stawiają na pozyskiwanie środków unijnych. -  Ci, którzy współpracują z regionami odnoszą na tym polu liczne sukcesy Cieszy mnie również fakt, że obiekty unikalne, których mamy tak wiele otwierają swoje drzwi na klienta biznesowego i coraz częściej słyszymy zamiast „niestety jesteśmy zamknięci” optymistyczne „serdecznie zapraszamy” – komentuje Celuch.Jak nie dać się kryzysowi

2010 rok obciążony był skutkami kryzysu gospodarczego, co nie pozostało bez wpływu na branżę. W dobie kryzysu gospodarczego turystka biznesowa nadal przejawia niewielki, ale za to stabilny wzrost – mówi Anna Górska. Prezes GCB na plus ocenia inwestycję budowy lotniska Lecha Wałęsy. - Tutaj, przy promocyjnych ofertach połączeń lotniczych liczę na szansę dla rozwoju rynku spotkań w Trójmieście. Ubolewam jednak nad zaniechaniem inwestycji w infrastrukturę drogową, w szczególności planów rozbudowy S7, czyli drogi łączącej Trójmiasto z Warszawą.- dodaje. W zeszłym roku kryzys gospodarczy dał się odczuć w branży przemysłu spotkań na Śląsku – żali się Krystian Gryglaszewski. Kilka inwestycji hotelowo-konferencyjnych zostało wstrzymanych. Na szczęście kryzys nie wpłynął na plany powstania Międzynarodowego Centrum Kongresowego, największego tego typu obiektu w Polsce. Jego budowa rozpocznie się w tym roku, a jej zakończenie jest przewidywalne za dwa lata.  Kryzys pokazał, że cenne jest kreatywność i współpraca – podsumowuje Krzysztof Celuch.Świetlana przyszłość

Co więc nas czeka w roku bieżącym? Myślę, że będzie to czas dalszego ożywienia na rynku spotkań – swoją opinię wyraża Krystian Gryglaszewski. -  Już w 2010 były odczuwalne symptomy poprawy. Sporą szansę na udaną zagraniczną promocję Polski i przyciągnięcie do naszego kraju nowych turystów, także tych biznesowych, daje możliwość bycia partnerem targów ITB Berlin 2011 – największych targów turystycznych na świecie. Z optymizmem na 2011 rok patrzy również  przedstawicielka GCB. -  Już dzisiaj wiemy dzięki MPI Future watch report, że w 2011r. przewiduje się 8% wzrost ilości organizowanych spotkań i 5% wzrost w średnich wydatkach. W 2011 będziemy kontynuowali 2 nasze prestiżowe projekty. Są to kampania „Promocja turystyki biznesowej jako markowego produktu Gdańska i Pomorza” oraz „Gdańscy Akcjonariusze-konsekwentnie do celu”. 2011 to rok  ciekawych inicjatyw – przepowiada Krzysztof Celuch. Konferencje europejskich stowarzyszeń branżowych w Krakowie i Gdańsku, wspólne pomysły na promocję Polski i działania Convention Bureaux czy rozpoczynające się przygotowania polskich organizatorów do obsługi wydarzeń korporacyjnych podczas EURO 2012 to tylko wybrane działania, które przysporzą dużo wyzwań. Przygotowała Paulina Król