Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Warszawa buduje produkt markowy „MICE” – przemysłu spotkań


Warszawa buduje produkt markowy „MICE” – przemysłu spotkań

Warszawa buduje produkt markowy „MICE” – przemysłu spotkańNa zdjęciu: promocja warszawy

15 czerwca w Hotelu Intercontinental w Warszawie odbyły się pierwsze z cyklu „Warsztaty kreacji produktu markowego – Warszawa MICE*” .  

Spotkanie zostało zorganizowane przez Warsaw Destination Alliance i nowo powstałą Warszawską Organizację Turystyczną, działającą w strukturach Urzędu Miasta St. Warszawy.

Celem spotkania było rozpoczęcia aktywnego dialogu w kierunku budowania spójnego i czytelnego produktu markowego turystyki biznesowej w Warszawie. Warsztaty przeprowadzili Alex Koszewski - WDA, Katarzyna Ratajczyk - WOT a także goście specjalni: John Heeley - European Cities Marketing i Lissa Leader - BBC. Dużą część uczestników stanowili przedstawiciele warszawskich hoteli, ale też organizatorzy spotkań, przedstawiciele convention bureau i reprezentanci mediów branżowych.

Warsztaty można podzielić na dwie części, gdzie pierwsza należała do przedstawienia prezentacji zaproszonych mówców, jak i organizatorów. Prezentacja Johna Heeley’a pokazała najważniejsze aktywności, jakie leżą w gestii biur, zajmujących się promocją destynacji pod kątem wydarzeń biznesowych– convention bureau oraz ich najlepsze praktyki stosowane na świecie, na przykładzie Wiednia, Barcelony, Berlina etc. Większość z tych działań, jak udział w targach branży spotkań, site inspections, bidding, farm trips są prowadzone obecnie przez Warszawskie Convention Bureau, które istnieje od 2003 roku w strukturach Stołecznego Biura Turystyki.

Kolejna prezentacja Lissa Leader z BBC przypomniała uczestnikom workshopu o kampaniach i filmach promocyjnych w BBC oraz naświetliła percepcję Warszawy i Polski na tle innych destynacji. Kampanie powstały z inicjatywy WDA, a ich prezentacja w międzynarodowej stacji telewizyjnej BBC pozwoliła dotrzeć do milionów widzów na całym świecie, ukazując Warszawę jako dynamiczne, nowoczesne miasto, nieodkryte dotychczas pod kątem organizacji spotkań biznesowych. Kampanie w międzynarodowych stacjach telewizyjnych mają również dodatkowy atut gdyż wychodzą poza ramy branży spotkań i pozwalają ze swoim przekazem dotrzeć do szerszej grupy odbiorców.

Drugą część spotkania stanowiło forum wymiany pomysłów kreowania nowej destynacji branży spotkań. Uczestnicy skupili się na analizie SWOT miasta, najważniejszych silnych stronach, które przyciągają i uatrakcyjniają pobyty grupowe w stolicy. Niewątpliwie wśród atutów jak i nowych szans stojących przed Warszawą, które budują i odświeżają wizerunek, są nadchodzące nowe wydarzenia jak Polska Prezydencja 2011 oraz UEFA EURO 2012.  Jednak w prowadzeniu jako wiodąca destynacja biznesowa w Europie wciąż brakuje dużego centrum kongresowego, które mogłoby przyciągnąć do miasta międzynarodowe kongresy na kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy osób.

Warszawa jako główny ośrodek biznesowy, kulturowy i polityczny w kraju wciąż traci na pozyskiwaniu dużych wydarzeń, a silna konkurencja obecnie ze strony innych miast jak Kraków, Katowice, Wrocław, jak i również ostatnio Gdańsk, pokazuje, że te miasta doceniły korzyści z posiadania dużych centrów kongresowych i w ciągu kilku lat będą właścicielami nowych obiektów. Warszawski zespół zebrany wokół WOT ma na celu pokazywanie potencjału zarówno miasta, jak i tego typu obiektów – które są wizytówkami w najlepszych destynacjach na świecie jak Wiedeń, Paryż, Berlin itp.

Na uwagę zasługuje również chęć dialogu i komunikacji ze strony wiodących sieci hotelowych z warszawskim biurem convention w pozyskiwaniu międzynarodowych spotkań, analiza powodów anulacji, jak i wzajemna pomoc w tym zakresie.

O ile hotele posiadają własne programy do zarządzania bazą danych klientów i rezerwacjami grupowymi i jest to ich główne narzędzie do pracy w organizacji spotkań, o tyle taki system nie istnieje w biurach convention. Podobny problem pojawia się przy kumulacji statystyk przez biuro convention, które nie jest kompatybilne z hotelami i ich gromadzenie polega naręcznym, bardzo czasochłonnym spisywaniu. W związku z tym poszukuje się wspólnych rozwiązań.

Gromadzenie statystyk jest bardzo ważnym narzędziem do ukazania potencjału miasta i jest to głównie rola i udział obiektów hotelowych i targowych w tworzeniu raportu na rzecz promocji miasta jako popularnej destynacji konferencyjnej na arenie międzynarodowej. Podobnie przez biura convention wysyłana jest co roku ankieta przygotowana przez organizację ICCA. Dzięki niej polskie miasta, jak i Polska ma szansę na ukazanie swojej pozycji w rankingach międzynarodowych. Inicjatywa utworzenia Warszawskiej Organizacji Turystycznej w wyższych strukturach miasta i zauważenie korzyści z kreowania i promowania produktu turystyki biznesowej jest szansą na pokazanie spójnych działań w promocji turystyki biznesowej w Warszawie, ale i dostrzeżenie dużych korzyści ze spotkań biznesowych, wydarzeń sportowych i kulturowych.

Na świecie praktycznie każde miasto podsiadające świetne zaplecze konferencyjne posiada swoje convention bureau, a jego nazwa funkcjonuje w zależności od potrzeb rynkowych (convention office, visitor bureau, itp.). Jego struktura prawna może być dowolna, może powstać jako część lokalnej lub narodowej organizacji turystycznej, jako część organu marketingowego miasta, rady miejskiej lub izb handlowych. W Stanach Zjednoczonych convention bureaux częściowo zakładane są z miejskich podatków hotelowych.

W przeddzień prestiżowych wydarzeń Warszawa potrzebuje już konkretnych działań marketingowych jak i również spójnego obrazu. Teraz potrzebne są konkretne działania marketingowe i efektywna sprzedaż produktu turystyki biznesowej, ponieważ Warszawa ma potencjał, który trzeba sprzedawać codziennie. Ważne również dla miasta jest członkostwo w międzynarodowych organizacjach jak np. ICCA, które świetnie przekazują wiedzę na temat przygotowania ofert kongresowych (BID), dostarczają szerokiej wiedzy na temat rynku stowarzyszeń na świecie, rotacji kongresów i wyborach odnośnie destynacji, najważniejszych czynników w ich pozyskiwaniu.

W tym zakresie bardzo aktywnie działa Gdańsk, który w tym roku jest gospodarzem dwóch ważnych spotkań ICCA w – lipcu ICCA Research Sales and Marketing Programme, natomiast w sierpniu odbędzie się zjazd europejskiego oddziału ICCA - Summer Meeting 2011 od 25 - 27 sierpnia 2011.

W tym roku 10 rocznicę swojej działalności obchodzi Berlin Convention Office. Berlińskie biuro jest również inicjatorem statystyk kongresowych od 2001 roku i przy wsparciu prywatnej firmy ulegają ciągle rozwojowi i pokazują znakomite wyniki pod kątem liczby organizowanych spotkań – 113 100 spotkań miało miejsce w 2010 roku które przyciągnęły do miasta 9,11 mln gości, a to wygenerowało dla miasta 1,65 bilion euro przychodu ze sprzedaży w całej destynacji. Na fakt, że Berlin jest wiodącą destynacją kongresową na świecie wskazują również statystyki ICCA, gdzie w międzynarodowej klasyfikacji Berlin zajmuje 4 miejsce na świecie z 138 międzynarodowymi kongresami stowarzyszeń. Stolica Niemiec kontynuuje również zwiększanie swojej atrakcyjności jako lokalizacji na dużą skalę spotkań. W tym celu na początku 2014 roku  rozpocznie się budowa nowego centrum kongresowo-targowego, a między 2014 i 2016 zostanie zmieniona jego nazwa na Międzynarodowe Centrum Kongresowe ICC Berlin, które obecnie od ponad 40 lat pełni lidera w organizacji spotkań. Berlin zyska prawie podwójne zaplecze konferencyjne dysponując dwoma nowoczesnymicentrami kongresowymi.

Podsumowując Warszawa potrzebuje podsumowania działań i analizy obecnej sytuacji, ale musi się to przekładać na konkretne działania i szybką reakcję na pojawiające się nowe możliwości i szanse oraz na rozbudowę infrastruktury kongresowej, która pozwoli na budowanie i zwiększanie pozycji lidera nie tylko na arenie krajowej, ale i międzynarodowej. Zapraszamy również do dołączenia do ciekawej inicjatywy na Facebooku: Centra Kongresowe i Stadiony jako wizytówki miast. Komentarze mile widziane. * Termin MICE na świecie budzi wiele sprzeciwów i jest efektywnie wycofywany, gdzie w Europie i USA używa się pojęcia „meetings industry”, czyli przemysł spotkań. MICE – często używany jest jeszcze w krajach azjatyckich - przypis autora.

Autor: Iwona Kubisz

Współpraca redakcyjna: Paulina Król źródło: www.konferencje.pl