Podczas spotkania Biznes Mixer Seminar, które odbyło się 11 czerwca w hotelu Sofitel Warsaw Victoria zaprezentowano raport „Trendy w zarządzaniu podróżami służbowymi”. Jakie są wnioski z badania i prognozy na 2014 rok?

To drugi raport, który przygotowała Grupa Hotelowa Orbis wraz z firmą Sana Consulting. Pierwszy dotyczył trendów w branży spotkań, eventów, konferencji i podróży motywacyjnych (pisaliśmy o nim w naszym serwisie). Najnowsze badanie przynosi optymistyczny sygnał o 2% wzroście potrzeb noclegowych w związku z podróżami służbowymi w Polsce. Pomimo kryzysu ekonomicznego i presji firm na redukowanie kosztów roczne budżety przeznaczone na noclegi wzrosły od 3% o 5% (w zależności od firmy). Ponad jedna trzecia badanych przewiduje też, że zapotrzebowanie na usługi hotelowe ich firm w 2014 r. wzrośnie o ok. 10% (36%) albo pozostanie na tym samym poziomie (34%).

Gdzie szukane są informacje o hotelach?

Najważniejszym źródłem informacji o hotelach dla travel managerów i osób rezerwujących noclegi pozostaje nadal Internet (42% respondentów), a w szczególności specjalistyczne wyszukiwarki. W dalszej kolejności wskazane zostały Travel Managment Companys (41%) oraz same hotele (39%).

Jakie kwoty firmy zostawiają w hotelach?

Krajowe podróże pracowników zazwyczaj trawją dłużej niż jeden dzień (76%) i wiążą się z przynajmniej jednym noclegiem pracownika (40% firm). Na podróże służbowe firmy przeznaczają 250-300 zł (w zależności od miasta). Ponadto z raportu wynika, że firmy planowały wydatki na noclegi w 2014 na poziomie od 751 tys. do 1 miliona (19% firm) oraz powyżej 1,5 miliona zł (21%).

Co decyduje o wyborze hotelu?

Lokalizacja, cena i standard – to podstawowe kryteria, które są brane pod uwagę przy wyborze hoteli (lokalizacja: 64% travel managerowie, 71% inni rezerwujący; cena: 58% travel managerowie, 66% inni; standard: 51% travel managerowie, 59% inni). Jedna czwarta gości biznesowych ważna jest również możliwość skorzystania z sal konferencyjnych typu meeting room.

Znaczenie hoteli sieciowych i hoteli grupy Accor Najwięcej rezerwacji dokonywanych jest w hotelach sieciowych – deklaruje to 89% travel managerów i 73% managerów podróżujących i innych rezerwujących. Czynniki, które decydują o tym wyborze to: dogodna lokalizacja, gwarantowany standard pokoju i obsługi oraz lepsza responsywność na potrzeby gości korporacyjnych. Uczestnicy badania przyznali, że kierują się w dużej mierze marką hotelu (73%).Hotele Grupy Accor wybierane są przez travel managerów m.in. ze względu atrakcyjna lokalizacja (55%), pozytywne opinie pracowników (46%), a przez innych rezerwujących – ze względu na gwarancję standardu (52%) i atrakcyjną lokalizację (46%).

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Orbis S.A. przez firmą Sana Consulting na grupie 150 travel managerów, 100 podróżujących członków zarządu i managerów, 100 organizatorów podróży (asystenci, działy wsparcia sprzedaży, agencje TMC) w okresie 26.03-20.05.2014 r.