Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Koronawirus w Polsce – zalecenia dla branży spotkań


Koronawirus w Polsce – zalecenia dla branży spotkań

Koronawirus w Polsce – zalecenia dla branży spotkańNa zdjęciu: Koronawirus w Polsce - zalecenia dla branży spotkań z GIS-u

Na konferencji prasowej zwołanej 10 marca br. premier Mateusz Morawiecki powiadomił o odwołaniu wszystkich imprez masowych na terenie Polski. Jest to reakcja na zwiększającą się liczbę osób zarażonych koronawirusem SARS-CoV-2 i odbywających kwarantannę. Jeszcze w niedzielę Główny Inspektorat Sanitarny rekomendował odwołanie imprez masowych powyżej 1000 osób, organizowanych w pomieszczeniach zamkniętych.

„Koronawirus to realne i globalne zagrożenie. WHO proponuje podjęcie radykalnych działań, ograniczających rozprzestrzenianie się wirusa. W poczuciu odpowiedzialności wolimy zapobiegać niż leczyć” - oświadczył premier. Zaznaczył również, że szczegółowa definicja imprez masowych znajduje się w stosownej ustawie.

Tego samego dnia Ministerstwo Sportu zarekomendowało odwołanie też wszelkich imprez sportowych, również tych, w których udział bierze mniejsza liczba uczestników.

Podjęte decyzje dotkliwie odczuje branża MICE. Fala odwołań eventów i rezerwacji w hotelach rozpoczęła się jeszcze przed potwierdzeniem pierwszych przypadków zachorowań na koronawirusa w Polsce. Z powodu zagrożenia epidemiologicznego już wcześniej przełożone na późniejszy termin zostały m.in. Targi Motor Show (Międzynarodowe Targi Poznańskie), Międzynarodowe Targi Stomatologiczne Krakdent (Expo Kraków), targi motocyklowe Warsaw Motorcycle Show (Ptak Warsaw Expo) czy Ogólnopolskie Spotkania Podróżników, Żeglarzy i Alpinistów – Kolosy (nowy termin jest jeszcze konsultowany), a Intel Extreme Masters w katowickim Spodku oraz MCK odbyły się w tym roku bez udziału publiczności.  

W piątek 6 marca, na stronie Ministerstwa Rozwoju została zamieszczona informacja, w jakich sytuacjach można bezkosztowo odstąpić od udziału w imprezie turystycznej. Skorzystać z takiego rozwiązania, według komunikatu, mogą podróżni, którzy np. planowali pobyt w miejscu, w którym odnotowano wiele przypadków zarażenia koronawirusem, loty do tego miejsca nie są realizowane, a taki rodzaj przewozu stanowił istotny element imprezy turystycznej. Zwrot poniesionych wpłat można otrzymać także w sytuacji, w której podstawowym elementem imprezy turystycznej byłby udział w wydarzeniu kulturalnym (np. wizyta w muzeum) lub imprezie sportowej (np. meczu piłkarskim), które zostały odwołane z powodu odnotowanych przypadków zarażenia koronawirusem.

Tego samego dnia przedstawiciele branży MICE zamieścili na stronie Stowarzyszenia Branży Eventowej wspólne stanowisko dotyczące sytuacji związanej z koronawirusem. W oświadczeniu przypominają o znaczącym wpływie branży spotkań na PKB Polski oraz o liczbie osób zatrudnionych w przemyśle spotkań, prosząc o odpowiedzialne podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych, rzetelnych informacji. W oświadczeniu zwraca się uwagę na konsekwencje, jakie dla branży mają kolejne odwoływane w ostatniej chwili wydarzenia:

"W związku z powyższym decyzje podejmowane na szczeblu państwowym, jak i przez poszczególne organizacje (ze szczególnym uwzględnieniem światowych korporacji) dot. de facto anulowania “z dnia na dzień” wszystkich projektów o charakterze wydarzeń i wyjazdów na okres najbliższych sześciu miesięcy powodują bardzo wysokie ryzyko niewypłacalności i zaprzestania prowadzenia przez nas działalności w trybie natychmiastowym". 

Przedstawiciele przemysłu spotkań apelują zatem o prowadzenie otwartej, partnerskiej dyskusji, która pozwoli na zażegnanie ryzyka kryzysu w branży, oraz jak najszybsze wypracowanie rozwiązań, które pozwolą jej przetrwać trudny okres.

Zdj. Pixabay

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka

Redaktor naczelna serwisu Konferencje.pl. Od 2016 r. nadzoruje proces tworzenia i publikacji treści, opracowuje strategię redakcyjną, dba o jakość i… Czytaj więcej