Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna   /   Artykuły   /   Jak mądrze budować karierę event managera?


Jak mądrze budować karierę event managera?

Jak mądrze budować karierę event managera?Na zdjęciu: Jak mądrze budować karierę event managera?

Zawód event managera wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem. Choć wiele z organizowanych eventów podczas pandemii odbywa się w świecie wirtualnym, nadal poszukiwani są specjaliści, którzy potrafią zaplanować wydarzenie, zarówno stacjonarnie, jak i online. Jak można pokierować swoją karierą event managera, pisze Alexandra Kunowska, dyrektor sprzedaży i marketingu agencji ModraSova.

Każda ścieżka kariery jest inna, zatem już na wstępie zaznaczę, że nie ma jednego uniwersalnego przepisu na to, jak odnieść sukces w branży eventowej. W ramach tej szerokiej dziedziny można rozwijać się na rozmaitych polach i być specjalistą w różnego typu działaniach. W tym artykule przedstawię możliwości, które ma przed sobą osoba pracująca w branży eventowej na różnych etapach swojej drogi zawodowej. Podzielę się także swoim własnym doświadczeniem pracy w tej branży oraz spostrzeżeniami, które wydają mi się cenne z punktu widzenia rozwoju kariery event managera.

Jak mądrze budować karierę event managera? Alexandra Kunowska

Event manager – droga do przebycia

Punktem wyjścia w karierze event managera mogą być różne sytuacje. Ktoś może wybrać studia związane z tą dziedziną. Wtedy warto zdobywać doświadczenie, będąc członkiem samorządu studenckiego, angażując się w organizację juwenaliów, czy uczestnicząc w wolontariacie. Ktoś inny może rozpocząć swoją przygodę z eventami od stażu w agencji. W obydwu przypadkach kluczowa jest w tym zawodzie praktyka – dopiero będąc w „oku cyklonu”, a zatem pomagając przy różnych wydarzeniach, możemy dowiedzieć się, czy taka praca nam odpowiada. Jeżeli od początku świadomie wybieramy zawód event managera, pozytywne doświadczenia jedynie utwierdzą nas w przekonaniu, że jesteśmy w swoim żywiole. Natomiast jeśli zetkniemy się z eventami przez przypadek i spodoba nam się praca przy ich organizacji, warto kształcić się w tym kierunku, aby dysponować zarówno wiedzą, jak i doświadczeniem.

Kiedy zaczynamy pracę w agencji eventowej, musimy liczyć się z tym, że pierwsze zadania są mniej odpowiedzialne. Prawie każdy pracownik zaczyna od obsługi technicznej lub asystowania. Następnie przychodzi czas na koordynację mniejszych imprez. Z czasem zadania stają się coraz bardziej złożone – dochodzi zarządzanie większymi imprezami, całymi zespołami oraz budżetowanie. W międzyczasie pracownik agencji eventowej nabywa wiele przydatnych zdolności, takich jak umiejętność efektywnego komunikowania się i negocjowania. Uczy się również asertywności, mądrego planowania, zarządzania, a także sprzedaży i marketingu. Kolejnym krokiem na drodze kariery event managera może być założenie własnej firmy – konkurencyjnej względem poprzedniego miejsca pracy bądź specjalizującej się w pewnej niszy. Oczywiście założenie własnej agencji nie jest konieczne i nie każdy musi mieć takie ambicje. Ważne jest, aby spełniać się w swoich działaniach oraz być ekspertem w swojej dziedzinie.

Jak mądrze budować karierę event managera? Alexandra Kunowska

Wybierając zawód event managera, można próbować sił w różnych obszarach (np. w koordynacji, sprzedaży czy logistyce), jak również brać udział w organizacji różnego typu wydarzeń (m.in. imprez firmowych, kongresów, incentive events, targów, festiwali oraz pikników). Event manager ma możliwość pracy dla agencji przyjmującej wiele zleceń lub wewnątrz jednej firmy np. korporacji czy hotelu z zapleczem konferencyjnym. Opcji jest naprawdę wiele. W branży spotkań wszechstronność to niewątpliwy atut, chociaż ostatnimi czasy coraz więcej firm zaczyna specjalizować się w jednej wąskiej dziedzinie. Taki trend sprawia, że przy organizacji wydarzenia potrzebna jest współpraca kilku agencji. Niezależnie od tego, czy zdecydujemy się na pracę łączącą różne dyscypliny, czy skupimy się na jednej specjalizacji, ważne jest, aby znać branżę od podszewki, wciąż uczyć się nowych rzeczy i podchodzić do organizacji eventów z pasją.

Jak mądrze budować karierę event managera? Alexandra Kunowska

Case study

Ja swoją ścieżkę kariery event managera rozpoczęłam podczas studiów. Z pasji do ruchu, podróży, rekreacji, nauki języków oraz kontaktu z ludźmi, wybrałam turystykę i rekreację na AWF-ie. Kiedy tyko nadarzała się okazja, angażowałam się w wolontariat podczas eventów. Obsługiwałam m.in. Tour de Pologne, Bergson Winter Challenge czy The North Face Cup (zawody ekstremalne). Co roku latem wyjeżdżałam na kilka miesięcy do ośrodków wypoczynkowych, gdzie byłam animatorką lub rezydentką. W ten sposób zwiedziłam Islandię, Niemcy, Chorwację oraz Meksyk. Pracowałam tam w zespołach międzynarodowych, w których poznałam przedstawicieli różnych kultur – to doświadczenie nauczyło mnie otwartości na inne punkty widzenia, tolerancji oraz cierpliwości.

Wisienką na torcie w moich wczesnych doświadczeniach związanych z eventami był wolontariat podczas Igrzysk Paraolimpijskich w Atenach w 2004 roku. Tam zobaczyłam, jak przebiega koordynacja tak wielkiego wydarzenia. Po studiach wyjechałam do Hiszpanii, gdzie przez 2,5 roku prowadziłam oddział agencji eventowej zajmującej się organizacją wieczorów panieńskich i kawalerskich oraz weekendów z piłką nożną dla Brytyjczyków. Po powrocie do Polski przez 3,5 roku byłam event managerem w hotelu konferencyjnym – tam poznałam kolejną odsłonę pracy przy organizacji eventów. Następnie przez 5 lat zarządzałam zespołem sprzedaży MICE w hotelu. Dzięki temu poznałam lepiej tajniki budżetowania i prognozowania. Obecnie od 2 lat współprowadzę agencję warsztatów kreatywnych oraz agencję szkoleniową. W międzyczasie specjalizowałam się w zarządzaniu w hotelarstwie i od 5 lat dzielę się wiedzą ekspercką na studiach wyższych.

Jak mądrze budować karierę event managera Alexandra Kunowska

Moja historia nie jest oczywiście jedyną możliwą – w branży, która jest tak obszerna, trudno wyznaczyć jeden schemat dla wszystkich. Ze swojego doświadczenia mogę powiedzieć, że warto chwytać różne okazje (szczególnie wartościowa jest praca przy dużych eventach), zdobywać nowe umiejętności oraz pracować nad swoimi mocnymi i słabymi stronami. Istotne są również odwaga oraz nieszablonowe myślenie pozwalające wyprzedzać trendy. W końcu – bardzo ważna jest pasja, która daje zapał do działania i sprawia, że nieustannie się rozwijamy.

Zdj. pexels.com

 

Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Ekspert hotelowy i branży MICE. Związana z sektorem turystycznym od 20 lat. Większość czasu pracowała w hotelach sieciowych i niezależnych w Polsce i… Czytaj więcej