Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Ekologiczny to za mało. Odpowiedzialność społeczna w hotelach


Ekologiczny to za mało. Odpowiedzialność społeczna w hotelach

Ekologiczny to za mało. Odpowiedzialność społeczna w hotelach

Hotele coraz częściej udzielają się społecznie. Pomoc potrzebującym, troska o środowisko naturalne -  to tylko niektóre z dzialań, jakich podejmują się obecnie firmy hotelarskie.  

Przykładem zza oceanu może być Courtyard by Marriott, który postanowił zadbać o zdrowie swoich gości proponując im odpowiedzialną dietę. O naturę troszczy się Ritz-Carlton, który we współpracy z frimą Prima, podjął się produkcji butelek przyjaznych środowisku. W Polsce idealnym przykładem hotelu, wdrażającego projekty odpowiedzialnie społecznie jest Radisson Blu Kraków. Na pytania dotyczące działań CSR w tym pięciogwiazdkowym obiekcie odpowiada Iwona Furtek, PR Marketing Coordinator, Radisson Blu Kraków.

W jakie akcje są Państwo obecnie zaangażowani?

Z pełnym zaangażowaniem podchodzimy do inicjatyw społecznej odpowiedzialności biznesu. Aktualnie realizujemy je na wielu płaszczyznach: angażujemy się w działania proekologiczne, prospołeczne, a także te skierowane na dobro naszych pracowników i gości. Nie faworyzujemy żadnych z tych działań i o żadnych nie zapominamy. Działając na rzecz rozwoju lokalnego wspieramy tutejszy biznes. Ciągle zwiększamy zamówienia w firmach działających na miejscowym rynku. Obecnie aż 80% naszych dostawców żywności to firmy z regionu.

Chronimy środowisko naturalne prowadząc rygorystyczną segregację odpadów i szczegółową kontrolę zużywanych materiałów. Zmniejszamy też zużycie energii poprzez montowanie wyłącznie świetlówek energooszczędnych i używanie kart magnetycznych uruchamiających prąd w pokojach. System BMS optymalizuje zużycie energii potrzebnej w hotelu na ogrzewanie, czy klimatyzację. Planujemy montaż kolektorów słonecznych oraz wyposażenie pokoi w czujniki wyłączające klimatyzację w momencie otwarcia okna. To tylko niektóre przykłady działań na rzecz środowiska – tak naprawdę jest ich znacznie więcej – jak na przykład nasze „Zielone Konferencje”, działanie zgodnie z ideą “Reverse Carbon Offset”, czy akcja „Car free Mondays”.

Koncepcję Społecznej Odpowiedzialności Biznesu łączymy z koncepcją stwarzania gościom przytulnej, domowej atmosfery. Wiemy, że w naszej branży bycie hotelem “odpowiedzialnym” to też gwarancja troskliwej opieki i tworzenie atmosfery, w której goście mogą odpocząć i poczuć się jak w domu. W tym celu oferujemy im też cały pakiet usług – jak koncept Baby Blu dla dzieci, oferta Pillow Menu, bezpłatny dostęp do internetu na terenie całego hotelu i inne.Skąd pomysł na pomoc dzieciom?

Zdajemy sobie sprawę z tego, że dzieci to nasza przyszłość i nigdy nie zapominamy o tych, które potrzebują pomocy. W ciągu ostatnich lat, co roku organizujemy aukcje charytatywne na rzecz domu dziecka im. Jana Brzechwy w Krakowie. Każdego roku sprzedajemy więcej obrazów, rzeźb i innych dzieł sztuki. W 2009 zebraliśmy w ten sposób ponad 20 000 PLN, które przekazaliśmy na rzecz dzieci. Na ten cel aktualnie organizujemy także sprzedaż cegiełek w postaci bransoletek – udało nam się sprzedać ich już całkiem sporo. Regualrnie zbieramy żywność, wspieramy zajęcia hipoterapii i przekazujemy pomoc materialną organizacjom charytatywnym.

W 2010 roku bierzemy udział w międzynarodowym programie “IMEX Challenge”, którego inicjatorem są Targi IMEX we Frankfurcie oraz Convention Bureau of Poland. Właśnie przygotowujemy się do dużej akcji organizowanej w jego ramach – tu także działamy na rzecz jednego z polskich domów dziecka.  Czy działania CSR pomagają w zwiększeniu popularności hotelu i zdobyciu zaufania klientów? Hasło „CSR” przestaje być abstrakcją i staje się częścią hotelarskiej rzeczywistości. Mamy bardzo wielu klientów, którzy zwracają uwagę na tego typu działania. W pewnym sensie właśnie te wymagania otwierają nam oczy i poszerzają horyzonty w prowadzeniu biznesu. Jednak nie jest to dla nas presją ale ogromną satysfakcją z tego, że możemy zrobić coś dobrego dla naszego środowiska i społeczeństwa w którym działamy – cieszymy się że możemy być pomocni tam gdzie pomoc jest potrzebna. O tym, że nasi klienci interesują się podobnymi akcjami świadczy zorganizowana przez nas impreza Blu Loves Green. Wzięło w niej udział około 300 osób – głównie naszych największych klientów biznesowych. Była to dla nich wyjątkowa lekcja ekologii, która spotkała się z bardzo pozytywnymi opiniami.Czy planują Państwo porozumieć się z hotelami Radisson Blu z innych miast w Polsce i przygotować wspólną akcję ogólnopolską?

Każdy wrzesień jest u nas miesiącem akcji pro-społecznych i pomocowych. Najczęściej to właśnie wtedy, w ramach sieciowego konceptu Responsible Business, razem z innymi hotelami Radisson Blu prowadzimy wspólne działania. Tak też zaplanowaliśmy w tym roku. Do naszych działań bardzo często włączamy naszych partnerów i gości hotelowych, którzy przybywają do nas z całego świata. Jest to dowodem na tego, że turystyka także może przyczynić się do lokalnych akcji charytatywnych.Co w zanadrzu ma Hotel Radisson Blu Kraków? Czym nas Państwo zaskoczą w najbliższej przyszłości? Nie możemy zdradzić szczegółów ale w przyszłości chcielibyśmy do działań ekologicznych i pro-społecznych jeszcze bardziej angażować naszych gości biznesowych. Na bardziej konkretne informacje czytelnicy muszą jeszcze poczekać. Rozmawiała Paulina Król