Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Know-how: Korzyści z bycia zielonym


Know-how: Korzyści z bycia zielonym

Know-how: Korzyści z bycia zielonymNa zdjęciu: Funadacja Aeris Futuro

Kiedyś ‘być zielonym’ znaczyło nie mieć pojęcia o niczym. W międzyczasie nastąpiło przewartościowanie i zmiana obyczajów.  Dzisiaj ‘być zielonym’ oznacza być świadomym ekologicznie i dbać o przyrodę.

Zielone, czyli ekologiczne, stały się hotele i centra kongresowe. Firmy organizują zielone imprezy a ludzie zaczęli przekazywać sobie zielone pozdrowienia. Ekologia to inwestycja w przenośnym i dosłownym znaczeniu tego słowa – mówi Katarzyna Skorblewicz, Pre-opening manager Hotelu Globus w Gdańsku. Świadomość ekologiczna w ostatnich latach widocznie wzrosła. Obiekty hotelowo-konferencyjne i firmy usługowe starają się jak mogą by ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery, by zmniejszyć zużycie wody, by segregować odpady. Za zielone akcje przyznawane są certyfikaty i nagrody. Ekologia powinna być obecna w każdej dziedzinie naszego życia. To nie pusty slogan, ale obowiązek który tylko przy okazji staje się trendy – wyjaśnia Katarzyna Skorblewicz. Chcemy by żyło nam się lepiej. Chcemy też pozyskiwać nowych klientów a starych – tych zaufanych, angażować w działania ekologiczne. Jednak czy mimo tego, że ekoświadomość w Polsce wzrasta, jest już wystarczająco wysoka? Czy klienci do działań pro-ekologicznych przywiązują równie dużą wagę co hotele i firmy? Polskie społeczeństwo jest zachęcane i coraz bardziej podatne na konsumowanie coraz większej ilości produktów i usług, a to nierozerwalnie wpływa negatywnie na stan środowiska naturalnego, wyczerpywanie się zasobów naturalnych, emisję zanieczyszczeń i produkcję odpadów – tłumaczy Joanna Mieszkowicz, Prezes Fundacji Aeris Futuro. -   Pojawia się jednak trend bardziej zrównoważonego stylu życia – inicjowane są kampanie promujące świadomą konsumpcję. Przykładem jest kampania Zielone Wydarzenia, prowadzona przez Fundację Aeris Futuro – wypracowany przez nas standard pomaga we wdrażaniu rozwiązań, które przynoszą korzyści ekologiczne, ekonomiczne i społeczne – połączenie tych trzech aspektów to klucz do sukcesu w długiej perspektywie czasu – wyjaśnia Joanna Mieszkowicz. O poziomie ekoświadomości mogą świadczyć również przesłanki, jakimi kieruje się klient przy wyborze obiektu bądź usługi.   W Polsce nadal priorytetem w wyborze jest cena – uważa Prezes Fundacji Aeris Futuro. - Ale coraz częściej klienci zwracają uwagę, w jaki sposób dany produkt został wyprodukowany – czy firma działa z poszanowaniem zasad pro środowiskowych, czy angażuje się w działania na rzecz społeczności lokalnych. Świadomi Klienci i Goście z pewnością docenią nasze starania, a nie świadomi zwrócą na to uwagę i być może zmuszą się do refleksji – na to liczy Katarzyna Skorblewicz z hotelu Globus. Oczywiście daleko nam np. do duńskiego hotelu, który zdecydował się oferować darmowy posiłek gościom, którzy wsiądą na rowerek treningowy i wyprodukują przynajmniej 10 watogodzin energii elektrycznej.  Zamiast tego stosujemy klimatyzatory na wodę lodową, czy solary, które w przyszłości zaczną przynosić wymierne korzyści. Najważniejsze żeby zdać sobie sprawę, ze nasze bieżące działania mają znaczenie dla przyszłych pokoleń. Hotel ekologiczny, to także hotel ekonomiczny – dzięki niższym kosztom utrzymania budynku będziemy mogli zaoferować naszym Gościom korzystne ceny świadcząc jednocześnie usługi na najwyższym poziomie.– dodaje Skorblewicz. Pytana o to czy wprowadzenie działań mających na celu troskę o środowisko naturalne przyczyni się do popularności hotelu Katarzyna Skorblewicz przytacza Kodeks Etyki Hotelarza i podkreśla, że właśnie takimi założeniami kierować się będzie ekologiczny hotel powstający w Gdańsku:  hotel powinien kierować się użytecznością i czynieniem dobra dla środowiska; przedsiębiorstwo hotelowe powinno kierować się najwyższym stopniem odpowiedzialności za środowisko naturalne; dbać o ochronę środowiska a z zasobów naturalnych korzystać w sposób umiarkowany i odpowiedzialny, itd... XXI wiek to czas, kiedy niezbędne jest przestawienie się na gospodarkę niskowęglową, efektywną ekonomicznie i ekologicznie, to już światowy trend, więc liczę, że Polskie firmy coraz częściej będą uwzględniać działania ograniczających emisje gazów cieplarnianych, a w przypadku nieuniknionych emisji – neutralizacji (ang. ‘offset’) emisji poprzez projekty akumulujące wydzielone gazy, np. poprzez sadzenie drzew, jak też redukujące emisje w innym miejscu - zwiększające efektywność energetyczną i ekologiczną oraz udział odnawialnych źródeł energii, np. w placówkach publicznych – wyjaśnia Joanna Mieszkowicz. Działania prowadzone przez hotele w trosce o środowisko są jednocześnie działaniami prowadzonymi w trosce o klienta. Coraz więcej organizatorów i zleceniodawców zaczyna to rozumieć. Musi jednak upłynąć jeszcze trochę czasu nim prowadzone przez hotel działania zmniejszczające emisję dwutlenku węgla do atmosfery bedą elementem decydującym przy wyborze obiektu. Autor: Paulina Król