Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Sukces klastra turystycznego w Sopocie


Sukces klastra turystycznego w Sopocie

Sukces klastra turystycznego w SopocieNa zdjęciu: sopot

Wiele gmin stara się o utworzenie klastrów turystycznych. Sopot jest prekursorem w tej dziedzinie i może służyć przykładem jak skutecznie inicjować współpracę tych, którzy na co dzień ze sobą konkurują.

Od początku tego roku rolę lidera Sopockiego Klastra Turystycznego przejęło Stowarzyszenie Turystyczne Sopot. Ta sopocka Lokalna Organizacja Turystyczna musiała przejść przez znaczące przekształcenia: zmiany struktur i statutu. Główny cel pozostaje ten sam - wspólne działanie podmiotów z sopockiego sektora turystycznego. Dzięki inicjatywie klastrowej zacieśniła się jeszcze bardziej współpraca pomiędzy firmami, władzami miasta i jednostkami naukowymi.  Stworzono sopocki kalendarz imprez www.kalendarz.sopot.pl, który nie tylko promuje sopockie wydarzenia, ale w doskonały sposób służy również jako narzędzie pracy dla recepcjonistów, jest narzędziem do pakietowania usług i platformą wymiany roboczych informacji dla branży.  W listopadzie 2011 r. podczas targów EIBTM w Barcelonie - największych targów sektora MICE - uczestnicy sopockiego klastra mieli okazję prezentować konferencyjne oblicze Sopotu. I w tym przypadku również sprawdziła się zasada klastrowa: Gmina Miasta Sopotu wykupiła przestrzeń targową oraz przygotowano prezentację multimedialną Sopot – a recipe for meetings. To specjalnie stworzona w wersji elektronicznej oferta konferencyjna Sopotu  zawierająca ofertę nie tylko sal konferencyjnych, hoteli i restauracji  ale również wszystkich tych magicznych miejsc dzięki którym Sopot to destynacja łączącą atmosferę prestiżowego kurortu, ulubionego miasta artystów i nowoczesnego centrum spotkań biznesowych. W targach turystyki biznesowej w Barcelonie uczestniczyli przedstawiciele ERGO ARENA, Sheraton Sopot Hotel, Conference Center Spa, Hotelu Haffner czy Teja Tur jako sopockiego PCO. Wszystkie sopockie podmioty skorzystały na tym działaniu.  W kwietniu 2012 roku zrealizowana zostanie kolejna akcja sopockiego klastra. Podczas trzech tygodni mieszkańcy i turyści liczyć mogą na zniżki w restauracjach i hotelach oraz na atrakcyjne oferty pobytowe. To nowa inicjatywa Gminy Miasta Sopotu oraz Stowarzyszenia Turystycznego Sopot, która ma na celu wydłużenie sezonu turystycznego. Zaplanowane tygodnie: rodzinny, prestiżu i kultury rozpoczną się 4 kwietnia i będą trwać do 27 kwietnia. (Pełna oferta wydarzeń na stronie www.kalendarz.sopot.pl.) W związku z zakończeniem projektu "Od inicjatywy klastrowej do Sopockiego Klastra Turystycznego - program wsparcia i rozwoju" w tym roku to Stowarzyszenie Turystyczne Sopot przejmuje funkcję pełnioną przez biuro projektu klastrowego. Podmioty, które do tej pory nie są członkami Stowarzyszenia, a chcą korzystać z działań klastrowych mogą wstąpić do Stowarzyszenia. Projekt pt. „Od inicjatywy klastrowej do Sopockiego Klastra Turystycznego – program wsparcia i rozwoju” został opracowany przez Gminę Miasta Sopotu – lidera projektu i Stowarzyszenie Turystyczne Sopot – podmiotu partnerskiego projektu. Uczestniczą w nim przedsiębiorstwa sektora turystycznego i gastronomicznego, organizacje branżowe oraz jednostki edukacyjno- badawcze oraz samorządowe. Ważne jest połączenie doświadczenia przedsiębiorców, wiedzy i badań jednostek edukacyjnych oraz wsparcia władz samorządowych. Udział w klastrze przynosi szereg korzyści: wpływa na obniżenie kosztu własnego biznesu i tworzenie lokalnych miejsc pracy, zapewnia dostęp do wiedzy, informacji, kapitału, pozwala poszerzać ofertę, daje możliwość nawiązania kontaktów osobistych.  

źródło: www.sopot.pl