Najpopularniejsi autorzy

Jolanta Ambroziak Jolanta Ambroziak Redaktorka
Marta Jesionowska Marta Jesionowska Ekspertka
Weronika Wirtel Weronika Wirtel Ekspertka
Alexandra Kunowska Alexandra Kunowska Ekspertka

Strona główna    /    Artykuły    /    Jak wyglądał przemysł spotkań w Polsce w 2018 roku? Ukazał się raport POT


Jak wyglądał przemysł spotkań w Polsce w 2018 roku? Ukazał się raport POT

Jak wyglądał przemysł spotkań w Polsce w 2018 roku? Ukazał się raport POTNa zdjęciu: Raport Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2019 POT konferencje

Udostępniona została już jubileuszowa, 10. edycja raportu „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce”, przygotowywanego przez Polską Organizację Turystyczną. Jak co roku, otrzymujemy solidną dawkę informacji o trendach i rozwoju krajowej branży MICE.

Opublikowany przez Polską Organizację Turystyczną raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2019” prezentuje m.in. osiągnięcia krajowej branży MICE w 2018 roku, zestawienie danych zgromadzonych przez 11 miejskich i regionalnych convention bureaux, informacje udostępnione przez międzynarodowe organizacje i stowarzyszenia – ICCA i UIA oraz dane przekazane przez rekomendowanych przez POT organizatorów kongresów i podróży motywacyjnych.

Z przedstawionych zestawień wynika, iż 2018 rok przyniósł wzrost liczby spotkań i wydarzeń, w których uczestniczyło powyżej 50 osób. Regionalne i miejskie convention bureaux odnotowały ich 22 152, czyli o 1000 więcej niż w roku 2017. 36,7% stanowiły spotkania organizowane dla branży handlowo-usługowej (wzrost w porównaniu z 28% w roku poprzednim). Na kolejnych pozycjach ulokowały się wydarzenia o tematyce humanistycznej (16,5%) oraz ekonomiczno-politycznej (15,4%, spadek w porównaniu z 18% z 2017 r.). Najpopularniejszymi miesiącami aranżacji wydarzeń były: październik, wrzesień i czerwiec. Najrzadziej wybierano sezon letni: lipiec oraz sierpień.

Konferencje i kongresy w Polsce w 2018 roku. Przewaga wydarzeń jednodniowych

Wśród wydarzeń, o których dane zebrały regionalne i miejskie convention bureaux, konferencje i kongresy stanowiły najliczniejszą grupę (12,1 tys., tj. 55% wszystkich zgłoszeń). Kolejny raz w tej grupie dominują wydarzenia krótkie, jednodniowe (70%), następną pozycję zajmują zaś te trwające dwa–trzy dni. W konferencji czy kongresie uczestniczyło średnio 170 osób, a łącznie spotkania tego typu zgromadziły w 2018 roku ponad 2 miliony uczestników. Nie ma niespodzianek, jeśli chodzi o branże, które najczęściej organizują konferencje. Ich większość, bo 36,7%, dedykowana jest sektorowi handlowo-usługowemu, dalej plasują się branże: humanistyczna i ekonomiczno-polityczna.    

Kiedy i gdzie organizowano wydarzenia? Wciąż najchętniej wybieranymi sezonami na konferencje i kongresy są: wiosna (marzec-czerwiec) i jesień (wrzesień-listopad), a miejscem – hotele oraz obiekty konferencyjne (64,6%).        

Wydarzenia korporacyjne i motywacyjne. Najchętniej w hotelach

To druga pod względem liczebności grupa – 9,1 tys., czyli 41% wydarzeń ujętych w raporcie „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2019”. Preferencje kształtują się tu podobnie do konferencji i kongresów. Imprezy korporacyjne oraz motywacyjne trwają zazwyczaj jeden (65%), maksymalnie trzy dni (30%), a aranżowane są przede wszystkim przez sektor przedsiębiorstw. Wydarzenia korporacyjne i motywacyjne odbywają się w hotelach, a udział w nich biorą głównie grupy krajowe (zagraniczne stanowią zaledwie 12,5%).  

Targi – 4% krajowych wydarzeń

W roku ubiegłym zorganizowano 853 imprezy targowe (wzrost z 670 odnotowanych w 2017 roku), w których uczestniczyło 3,3 miliona osób. W stosunku do roku poprzedzającego zmieniło się preferowane miejsce, w których odbywają się targi – hotele (34,5%), natomiast centra wystawiennicze i targowe wybierane były w 29% przypadków. Średnia długość trwania wydarzenia pozostała ta sama – dwa dni.  

Lokalnie i globalnie o rynku MICE

Raport „Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2019” zawiera także cenne informacje dotyczące potencjału konferencyjnego i eventowego poszczególnych miast. Ich wizytówki mają czytelny układ. Czytelnik dotrze nie tylko do praktycznych danych o liczbie i typie organizowanych w danym mieście wydarzeń, ale również przeczyta o najważniejszych obiektach konferencyjnych, hotelach z największą liczbą miejsc konferencyjnych i noclegowych, czy odległości od lotniska. Dowie się też kiedy w regionie wypada szczyt sezonu spotkań i wydarzeń. Nie zabrakło analizy krajowego rynku MICE w 2018 roku, dokonanej przez rekomendowanych przez Poland Convention Bureau POT organizatorów oraz tekstu Moniki Dembińskiej z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, w którym omówione zostają uwarunkowania organizacji spotkań i wydarzeń na rynku międzynarodowym.  

Cały raport dostępny jest na stronie POT: